"Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) ALLAH (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya" surah An-Nisa' :59

Wednesday, August 17, 2011

DEMAND

Ukhuwah ,persahabatan atau silaturrahim adalah satu ikatan persaudaraan sesama manusia sama ada jaringan dari sudut aqidah, teman seperjuangan, rakan kerja, saudara mara dan sebagainya. Dalam kehidupan kita,tidak dapat tidak kita akan terlibat dalam masyarakat dan orang awam. Maka dari situlah lahirlah ukhuwah antara manusia, tidak ketinggalan juga persengketaan juga mungkin berlaku. 

Firman Allah S.W.T. 
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelagah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu beroleh rahmat.” (Al-Hujuraat :10)


sahabat-sahabat yang dihormati Allah sekalian,

kadang-kadang kita menuntut orang lain menghormati kita..tetapi kita kadang-kadang tidak menghormati orang lain..
kadang-kadang kita menuntut orang lain meminta pandangan kita..tapi kadang-kadang kita terlupa meminta pandangan orang lain..
kadang-kadang kita menuntut orang lain memohon maaf kepada kita..tetapi kita tidak pula meminta maaf darinya, walhal mungkin ada kesilapan dari pihak kita yang mungkin kita tidak sedari, bukankah cantiknya jika kita memulakan maaf??
kadang-kadang kita menuntut orang menghargai kita..samada masa hari lahir kita, menghargai pengorbanan yang telah kita curahkan..namun adakah kita orang menghargai pengorbanan orang lain??

Segalanya bermula dari anda..anda menghormati orang lain..insyaALLAH  orang lain juga akan menghormati anda..sifir mudah!! selamat mencuba!

~salam ramadhan..semoga ramadhan kali ini lebih bermakna..

No comments:

Post a Comment