"Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) ALLAH (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya" surah An-Nisa' :59

Wednesday, July 6, 2011

Nama Said Ramadhan yang sama tapi Al-bouti yang membezakannya

Alhamdulillah ..hari ini kita akan berkongsi sedikit pengetahuan tentang dua tokoh yang nama mereka seakan sama tapi sebenarnya tidak serupa..pagi tadi terbaca satu comment dari facebook saya seperti berikut :



Dan saya juga telah melawati beberapa blog dan saya  menjumpai beberapa comment di blog yang mengupas tenteng biodata Syeikh Ramadhan Al-Bouti  yang  seperti berikut:

1. anwar al-indonisi - March 9, 2011
saya sangat mengagumi Dr. Bouti tapi saya mensayangkan ada pihak-pihak yang memanfaatkan Dr. bouti untuk kelompoknya, saya pernah membaca disitus ada ustadz yang bilang beliau ikhwanul muslimin, jelas ini adalah pembohongan atas diri beliau, beliau adalah seorang sunnu yang bermadzhab syafi’i dan tidak setuju dengan pergerakan ikhwanulmuslimin karena menurut beliau ada perbedaan antara dakwah dengan harokah/pergerakan. hal ini bisa dilihat dari karangan 2 beliau khususnya yang berjudul Al -Jihad.
al faraghly - June 15, 2011
setahu ana beliau kader ikhwanul muslimin kok.. dan beliau adalah menantu Imam Hasan Al Banna – Mursyid ‘am Ikhwanul Muslimin
 
Jadi saya tampil bagi berkongsi biodata untuk dua individu tersebut secara ringkas dan jika sahabat-sahabat mahukan maklumat lanjut sila layari link blog yang saya sertakan di akhir post saya ini.
 
       Al-Ustaz Sa'id Ramadhan rahimahullah (1929-1995M = 1345-1416H)
al-Ustaz Sai'd Ramadhan (Abu Aiman) rahimahullah merupakan seorang ahli pidato dan pendakwah yg berasal dari Tanta, Mesir. Beliau ialah menantu kepada as-Syahid Imam Hasan al-Banna rahimahullah.

Beliau antara individu paling rapat dengan as-Syahid. Beliau juga merupakan pimpinan gerakan Ikhwanul Muslimin dan mempunyai jasa yg besar dalam perjuangan umat Islam di Palestin. Beliau ialah Setiausaha Peribadi kepada as-Syahid. Beliau ialah bapa kepada Prof Tariq Ramadhan, cendekiawan Islam terkenal dewasa ini.

Beliau meninggal dunia pada 5 Ogos 1995. Sebenarnya, beliau bercita-cita untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan al-Baqi' di Madinah tetapi hasratnya ditolak oleh kerajaan Arab Saudi. Beliau akhirnya dikebumikan di tanah airnya, Mesir yg tidak dimasuki sejak 1954. Al-Fatihah.

 Syaikh Prof Dr. Muhammad Sa'id Ramadhan al-Buti hafizahullah. Seorang ulama besar dari  negara Syria. Pengarang kitab Fiqh Sirah yg terkenal. 
 
Said Ramadan dilahirkan pada 1929 di perkampungan JIlka, Turki. Appbila beliau berusia empat tahun, beliau telah berpindah ke Damascus, Syria . Pada tahun 1955, beliau bergraduasi dari Universiti Al-Azhar, Mesir dalam bidang keagamaan. Beliau pernah menjadi Dekan di Universiti Damascus pada tahun 1960-an sebelum melanjutkan pengajian di peringkat PhD di Universiti Al-Azhar dalam jurusan undang-undang Islam. Kini, beliau adalah pensyarah di Universiti Damascus dan bergiat aktif di dalam persidangan serta seminar di peringkat antarabangsa.
Sehingga kini, beliau telah menulis tidak kurang dari 40 buku dalam bidang kesusasteraan, falsafah, sosiologi dan keagamaan. Kecerdasan inteleknya terserlah di dalam kuliah-kuliah dan ceramah yang disampaikan di serata Syria. Sebagai seorang ahli akademik, beliau juga menganggotai Majlis Tertinggi Akademi Oxford, England dan ‘Royal Society of The Islamic Civilisation Researches’ yang berpusat di Amman, Jordan. Antara buku beliau yang terkenal adalah Fiqh Sirah yang menjadi rujukan di seluruh dunia.

Ini sahaja perkongsian saya, dan sahabat-sahabat boleh mengkaji dan menilainya sendiri dengan link sumber di bawah..maafkan saya segalanya..wallahualam

sumber :Tokoh-tokoh Islam yang berperngaruh abad 20, karangan Herry Muhammad,ms 291
http://al-aman.blogspot.com/2010/11/al-ustaz-said-ramadhan-bukan-syaikh.html

No comments:

Post a Comment