"Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) ALLAH (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya" surah An-Nisa' :59

Sunday, July 24, 2011

Kenapa saya perlu ke kuliyah?



Kuliyah ,kelas, muhadharah,program,usrah,muzakarah dan yang sama waktu dengannya adalah satu situasi yang sama ,namun ianya adalah berbeza mengikut tempat dan keadaan. Saya begitu tertarik untuk mengulas isu ini kerana apabila kita berfikir panjang dan menjiwai semua watak, kita akan mengambil jalan untuk meraikan dan menhadirinya walau apa cara sekalipun melainkan ada sebab-sebab yang memang benar-benar tidak dapat kita elakkan.

         Baiklah..saya cuba kecilkan skop perbincangan kita..menghadiri ke kelas atau kuliyah.Kadang-kadang sifat malas menguasai diri dan menyebabkan kita akhirnya mengambil jalan untuk tidak menghadiri kelas kerana penat. Tetapi bila mana kehadiran ke kelas akhir contohnya untuk mendapatkan muqarar@silibus peperiksaan ,maka kita bertindak di luar tabiat kita yang sebenar(kebiasaannya tidak ke kelas tapi pada hari itu ke kelas) walaupun anda penat , bak kata pepatah “ nak seribu daya, tak nak seribu dalih,”. Contoh mudah saya ambil, seseorang yang sedang dikejar harimau sanggup berlari sehabis daya untuk menyelamatkan diri daripada dibaham harimau tersebut dan kemungkinan besar juga larian pecut itu adalah yang terlaju dalam sejarah rekod kehidupannya. The main point is seseorang sanggup berkorban apa sahaja untuk mendapatkan cita-cita yang diingini. Namun yang menjadi persoalannya adalah kita melihat hanya dari satu sudut yang dekat sahaja tanpa pandangan yang jauh ke hadapan. 

       Saya datangkan satu lagi situasi, kehadiran kita ke usrah atau muzakarah berkelompok atau program. Kita nampak usrah adalah satu halaqah kecil yang membincangkan isu-isu semasa,berkongsi pengalaman,tazkirah ,ziarah menziarah dan bermacam –macam lagi. Kadang-kadang kita sibuk membincangkan isu umat Islam tidak bersatu, tidak bermoral, kurang adab dan sebagainya tetapi sayangnya kita adalah orang yang tidak menghadiri usrah dengan pelbagai alasan yang kita cipta untuk tidak menghadirinya. Golongan ini adalah golongan yang tidak berfikir panjang serta tidak sedar sebenarnya mereka juga bakal menjadi naqibah. Mengapa saya berkata begitu?? Ini kerana, mereka mungkin bakal menghadapi situasi yang sama, tetapi mungkin tempat yg berbeza, contohnya menjadi pendidik kepada pelajar sekolah, atau mungkin menjadi pendidik(bos) pada pekerja,atau mungkin menjadi pendidik pada anak-anak masing-masing. 

          Pepatah inggeris yang saban hari kita dengar “what you give you get back” iaitu ‘apa yang awak beri, awak akan dapat balik,’. Dalam kehidupan kita, tidak dapat tidak kita terlibat sama ada secara langsung atau tidak langsung antara seorang yang sedang memimpin atau orang yang dipimpin. Justeru itu, jangan kita sedih jika akan datang anak-anak murid tidak mahu mendengar nasihat kita sebagai guru,jangan kita sedih jika pekerja kita tidak amanah dalam menjalankan tugas, jangan kita sedih jika anak-anak kita tidak suka majlis ilmu yang dianjurkan kita dan pasangan kita dalam  usaha menghidupkan suasana biah solehah dalam bait muslim. Sering kali saya melihat, ramai yang menginginkan rumahtangga yang bahagia,solehah,sakinah dan mawaddah..namun gaya dan usaha untuk mencapainya lansung tidak menunjukkan kesungguhan kita untuk mendapatkannya. Ada segelintirnya menganggap perkara ini remeh namun tidak bagi saya. Generasi anda akan datang adalah anda sekarang. Mengapa saya perlu menghadiri usrah ,kuliyah dan program?? Ya.. tidak dinafikan niat kerana Allah adalah yang paling utama dalam sesuatu amalan. Bukan itu sahaja,saya juga mahukan anak-anak murid saya juga rajin ke kelas,saya juga mahu pekerja-pekerja saya rajin dalam menjalankan amanah,saya juga mahu anak-anak saya juga suka dengan majlis-majlis ilmu yang saya dan suami saya laksanakan dalam menghidupkan biah solehah dalam keluarga saya.

Sahabat-sahabat yang saya sayangi sekalian,  marilah bersama-sama kita berfikiran jauh dan rasional sebelum bertindak kerana hasil yang terbentuk akan datang adalah dari pilihan kita pada hari ini.Kita mahu orang lain menghormati kita,kita mulakannya dengan kita menghormati orang lain terlebih dahulu, kita mahu orang lain menerima kelemahan kita,kita perlulah menerima kelemahan orang lain. Akhir kalam,saya akhiri dengan  Firman Allah swt :

            (فالهمها فجورها وتقوها(8) قد افلح من زكها(9) وقد خاب من دسها(10

“Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan dan jalan ketaqwaannya. Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikannya itu. Dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya,” ~surah as-syams :8-10

Sunday, July 10, 2011

QIRAAT DALAM PANDANGAN ORIENTALIS DAN ATHEIS


 Mansurah-Egypt,9 Julai 2011,satu diskusi kitab Al-Qiraat Fi Nazaral Mustashriqin wal Mulhidin telah dijalankan di DPJA yang disampaikan oleh Us Naim Hassan, Mantan Pengerusi Syoubra 2010. Alhamdulillah ..pada hari ini saya ingin berkongsi bersama-sama sahabat-sahabat  tentang apa yang telah saya dapat semalam. Sebelum kita pergi kepada buku ini, saya ingin memberi sedikit pengenalan tentang apa itu qiraat..ye apa itu Qiraat?? Qiraat adalah perkataan jama' kepada perkataan qiraah,yang membawa maksud himpunan bacaan-bacaan yang berbeza sama ada bacaan mutawatir, masyhur, ahad ,shaz atau tiada sanad lansung dari Nabi Muhammad s.a.w. Beberapa ulama' iaitu Imam Jazari, Imam Al-Qadi Jalaluddin Al-Baiqalani, Imam Abu Syamah, dan lain-lain lagi tampil memberi pandandan dalam kitab Itqan Ulum Quran karangan Imam Suyuti. Berikut adalah buku yang kami diskusikan semalam.

QIRAAT DALAM PANDANGAN ORIENTALIS DAN ATHEIS
SYEIKH
                ABDUL FATTAH ABDUL GHANI ALQADI(pengarang kitab di atas)
  •   Buku ini hasil inspirasi dan galakan yang diberikan oleh Dr. Abdul Halim Mahmud, bekas Menteri Wakaf dan Hal Ehwal Al-Azhar sebagai jawapan terhadap tulisan seorang orientalis, Goldziher yang telah diterjemah kepada Bahasa Arab  dengan judul Mazahib  al-Tafsir  al-Islami oleh Dr. Ali Hasan Abdul Qadir dan Dr. Abdul Halim Najjar.
  •   Penulis telah menjawab dalam buku ini kekeliruan dan kesalahan yang dilakukan oleh Goldziher dalam tulisannya dengan mendatangkan kepada para pembaca keratan tulisan Goldziher dan menjawab tuduhan tersebut secara terperinci.
Antara tuduhan yang dilemparkan oleh Goldziher dalam tulisannya ialah :-
  1. Menuduh bahawa nas al-Quran mengandungi kekeliruan dan tidak tetap.
  1. Menyatakan bahawa perbezaan Qiraat berpunca daripada tiada titik dan baris pada zaman awal penulisan Mashaf Usmani.
  1. Mendakwa bahawa perbezaan sesetengah Qiraat menyebabkan berlakunya percanggahan makna sehingga tidak dapat menghimpunkan dua makna ayat tersebut.
  1. Menyatakan bahawa sesetengah perbezaan Qiraat berlaku kerana bimbang menasabkan kepada Allah Taala dan Nabi Muhammad Sallallahhu ‘Alaihi Wasaallam sifat-sifat yang tidak layak. Maka sebahagian qurra’ terpaksa mengubah beberapa kalimat al-Quran bagi tujuan tersebut.                                                                                                        
  2. Mendakwa tanpa bukti bahawa sesetengah bacaan adalah asal (asliah) sedangkan yang lain adalah pecahannya (far’iyyah). 
  3.  
                                                             Ignaz Goldziher
                      (Orientalis yang dianggap mahir dalam Al-Quran dan Hadis)
    Ignaz Goldziher (June 22, 1850 – November 13, 1921) adalah seorang tokoh utama gerakan orientalis, pengasas gerakan meragukan kesahihan hadis, dianggap pakar hadis oleh rakan-rakannya, mendakwa al-Quran diubah selepas Rasulullah Sallallahhu ‘Alaihi Wasaallam wafat dan sangat benci pada Islam.

    Antara karangannya ialah Halangan Muhammad, pengarang utama Islamic Encyclopedia, Sejarah Mazhab Tafsir Islam dan Introduction to Islamic Theology and Law (Pengenalan Aqidah dan Syariah dalam Islam)

    Sebelum Ustaz Naim menutup diskusi , ustaz sempat memberi kalam tasji' kepada kami. Diceritakan  kisah pelajar malizi di kuliyah Quran Tanta  ketika peperiksaan syafawi quran, syeikh menyoal pelajar tersebut dan pelajar tersebut tidak dapat menjawab soalan serta mengeluh,' pelajar malizi tak kuat ingatan macam pelajar misri(arab)'..lalu syeikh memberi nasihat, Allah tidak akan membebankan seseorang  melainkan sesuai dengan kemampuan seseorang itu. Allah juga telah memilih kamu untuk mengambil bidang ini dan memilih kmu sebagai pewaris generasi Quran kerana Allah mengetahui sejauh mana kemampuan kamu..akhirat nanti Allah tak tanya berapa banyak kamu sudah hafal quran,tapi Allah tanya berapa banyak usaha kamu untuk mengingati dan mentadabbur Al-Quran..maka berusahalah..wallahualam

    Inyaallah,jika berkesempatan saya akan berkongsi dengan sahabat2 bagaimana Syeikh Abdul Fattah menolak tuduhan jahat  Goldziher tentang Al-Quran dan Qiraat..insyallah..

    ~salam ukhuwah sekencang dakwah~

    Wednesday, July 6, 2011

    Nama Said Ramadhan yang sama tapi Al-bouti yang membezakannya

    Alhamdulillah ..hari ini kita akan berkongsi sedikit pengetahuan tentang dua tokoh yang nama mereka seakan sama tapi sebenarnya tidak serupa..pagi tadi terbaca satu comment dari facebook saya seperti berikut :



    Dan saya juga telah melawati beberapa blog dan saya  menjumpai beberapa comment di blog yang mengupas tenteng biodata Syeikh Ramadhan Al-Bouti  yang  seperti berikut:

    1. anwar al-indonisi - March 9, 2011
    saya sangat mengagumi Dr. Bouti tapi saya mensayangkan ada pihak-pihak yang memanfaatkan Dr. bouti untuk kelompoknya, saya pernah membaca disitus ada ustadz yang bilang beliau ikhwanul muslimin, jelas ini adalah pembohongan atas diri beliau, beliau adalah seorang sunnu yang bermadzhab syafi’i dan tidak setuju dengan pergerakan ikhwanulmuslimin karena menurut beliau ada perbedaan antara dakwah dengan harokah/pergerakan. hal ini bisa dilihat dari karangan 2 beliau khususnya yang berjudul Al -Jihad.
    al faraghly - June 15, 2011
    setahu ana beliau kader ikhwanul muslimin kok.. dan beliau adalah menantu Imam Hasan Al Banna – Mursyid ‘am Ikhwanul Muslimin
     
    Jadi saya tampil bagi berkongsi biodata untuk dua individu tersebut secara ringkas dan jika sahabat-sahabat mahukan maklumat lanjut sila layari link blog yang saya sertakan di akhir post saya ini.
     
           Al-Ustaz Sa'id Ramadhan rahimahullah (1929-1995M = 1345-1416H)
    al-Ustaz Sai'd Ramadhan (Abu Aiman) rahimahullah merupakan seorang ahli pidato dan pendakwah yg berasal dari Tanta, Mesir. Beliau ialah menantu kepada as-Syahid Imam Hasan al-Banna rahimahullah.

    Beliau antara individu paling rapat dengan as-Syahid. Beliau juga merupakan pimpinan gerakan Ikhwanul Muslimin dan mempunyai jasa yg besar dalam perjuangan umat Islam di Palestin. Beliau ialah Setiausaha Peribadi kepada as-Syahid. Beliau ialah bapa kepada Prof Tariq Ramadhan, cendekiawan Islam terkenal dewasa ini.

    Beliau meninggal dunia pada 5 Ogos 1995. Sebenarnya, beliau bercita-cita untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan al-Baqi' di Madinah tetapi hasratnya ditolak oleh kerajaan Arab Saudi. Beliau akhirnya dikebumikan di tanah airnya, Mesir yg tidak dimasuki sejak 1954. Al-Fatihah.

     Syaikh Prof Dr. Muhammad Sa'id Ramadhan al-Buti hafizahullah. Seorang ulama besar dari  negara Syria. Pengarang kitab Fiqh Sirah yg terkenal. 
     
    Said Ramadan dilahirkan pada 1929 di perkampungan JIlka, Turki. Appbila beliau berusia empat tahun, beliau telah berpindah ke Damascus, Syria . Pada tahun 1955, beliau bergraduasi dari Universiti Al-Azhar, Mesir dalam bidang keagamaan. Beliau pernah menjadi Dekan di Universiti Damascus pada tahun 1960-an sebelum melanjutkan pengajian di peringkat PhD di Universiti Al-Azhar dalam jurusan undang-undang Islam. Kini, beliau adalah pensyarah di Universiti Damascus dan bergiat aktif di dalam persidangan serta seminar di peringkat antarabangsa.
    Sehingga kini, beliau telah menulis tidak kurang dari 40 buku dalam bidang kesusasteraan, falsafah, sosiologi dan keagamaan. Kecerdasan inteleknya terserlah di dalam kuliah-kuliah dan ceramah yang disampaikan di serata Syria. Sebagai seorang ahli akademik, beliau juga menganggotai Majlis Tertinggi Akademi Oxford, England dan ‘Royal Society of The Islamic Civilisation Researches’ yang berpusat di Amman, Jordan. Antara buku beliau yang terkenal adalah Fiqh Sirah yang menjadi rujukan di seluruh dunia.

    Ini sahaja perkongsian saya, dan sahabat-sahabat boleh mengkaji dan menilainya sendiri dengan link sumber di bawah..maafkan saya segalanya..wallahualam

    sumber :Tokoh-tokoh Islam yang berperngaruh abad 20, karangan Herry Muhammad,ms 291
    http://al-aman.blogspot.com/2010/11/al-ustaz-said-ramadhan-bukan-syaikh.html

    Monday, July 4, 2011

    Rintangan Perjuangan Dalam Kehidupan Pendakwah


    BAHTERA PENYELAMAT
    Oleh Fathi Yakan


    MUQADDIMAH

    Buku ini adalah ringkasan dan intisari kuliah yang telah saya sampaikan dalam beberapa pertemuan yang membincangkan masalah pendidikan. Dalam huraiannya saya menyentuh beberapa halangan dan penderitaan yang sering dihadapi oleh para pendakwah Islam. Saya juga menyentuh beberapa ciri-ciri dan sifat Imaniyyah yang wajib dimiliki oleh seorang Da’ei yang menyeru kepada Allah Subhanahu Wata’ala, supaya mereka menjadi golongan Rabbani, mampu menghadapi sebarang cabaran dan dapat mengatasinya dengan berkat pertolongan Allah Subhanahu Wata’ala. Buku ini mengandungi 4 persoalan asas:

    PERTAMA — Menyentuh 5 jenis dugaan yang kerap menimpa seorang Muslim lebih-lebih lagi Da’ei yang beriman kepada Allah Subhanahu Wata’ala sebagai Tuhan, kepada Nabi Muhammad Sallallahu’alaihi Wasallam dan Al Qur’an; sebagai perlembagaan, serta ingin ‘committed’ dengan apa yang diyakininya. 5 jenis dugaan yang tersebut di dalam hadith Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam
    itu ialah:
    i) Orang Mukmin yang dengki kepadanya
    ii) Orang Munafiq yang membencinya
    iii) Orang kafir yang mahu memeranginya
    iv) Syaitan yang hendak menyesatkannya
    v) Nafsu yang sentiasa bertarung dengannya

    KEDUA --- Menyentuh muasafat Imaniyyah yang mesti dimiliki oleh para aktivis Muslim dan Da’ei di setiap zaman dan tempat untuk menjadi manusia yang Rabbani, iaitu beberapa sifat-sifat yang terkandung di dalam ayat suci:
    i) Orang yang sentiasa bertaubat
    ii) Orang yang ‘abid
    iii) Orang yang sentiasa bertahmid memuji Allah Subhanahu Wata’ala
    iv) Orang yang berpuasa atau berkelana
    v) Orang yang rukuk dan sujud
    vi) Orang yang sentiasa menyuruh yang ma’ruf, mencegah yang munkar
    vii) Orang yang sentiasa menghormati batasan-batasan Allah Subhanahu Wata’ala

    KETIGA — Menghuraikan bekalan yang harus ada pada penyeru ke jalan Allah Subhanahu Wata’ala untuk menuju hari pembalasan. Bekalan-bekalan tersebut dinyatakan oleh Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam dengan sabdanya:

    i) Puasalah pada hari yang amat panas demi hari kebangkitan kelak
    ii) Sembahyang 2 raka’at di malam yang gelap demi kelengangan kubur
    iii) Tunaikanlah Haji demi kegigihan melaksanakan hal-hal yang sukar
    iv) Bertuturlah dengan perkataan yang benar dan kuasailah diri dan
    memperkatakan yang bathil
    v) Hulurkanlah sedekah dan tunaikan secara senyap-senyap

    KEEMPAT —Huraian ini juga mengajukan beberapa dayung dan bahtera penyelamat. Para Da’ei Muslim, hendaklah mengenderainya moga-moga mereka sampai ke pantai bahagia di dunia dan di akhirat. Antara dayung dan bahtera tersebut ialah:
    i) Mengenal Allah Subhanahu Wata’ala dan beriman kepadaNya
    ii) Beribadah kepada Allah Subhnahu Wata’ala dan cenderung
    kepadaNya
    iii) Mengingati Allah Subhanahu Wata’ala
    iv) Takut kepada Allah Subhanahu Wata’ala
    v) Sentiasa bermuraqabah dengan Allah Subhanahu Wata’ala
    vi) Ikhlas kepada Allah Subhanahu Wata’ala
    vii) Redha
    viii) Mengasihi Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam
    ix) Mengasihi para sahabat Rasulullah Sallahu’alaihi Wasallam

     Semoga kita beroleh manfaat darinya..

    BAYI YANG BOLEH BERKATA-KATA


     Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi SAW, baginda bersabda: “Tidak ada yang bercakap dalam buaian kecuali tiga orang, iaitu Isa bin Maryam dan sahabat Juraij. Juraij adalah seorang yang rajin beribadat. Dia membuat surau sendiri untuk tempatnya beribadat. Pada suatu hari ibunya datang ke suraunya ketika dia sedang solat. Ibunya berkata (memanggil): “Juraij .... Juraij.....” Juraij yang sedang solat itu berkata dalam hatinya: “Ya Tuhanku, apakah aku penuhi panggilan ibuku atau kuteruskan solatku?” Akhirnya dia mengambil kesimpulan untuk meneruskan solatnya saja. Ibunya merasa kecewa dan pulang ke rumah. Esok harinya ibunya datang lagi dan Juraij pun sedang mengerjakan solat. Ibunya memanggil: “Juraij.....Juraij.”
        Juraij berkata dalam hatinya: “Tuhanku, apakah kupenuhi panggilan ibuku atau kuteruskan solatku?” Dia memilih untuk meneruskan solatnya daripada memenuhi panggilan ibunya. Ibunya pun pulang lagi dalam keadaan kecewa.
    Esoknya lagi (untuk kali yang ketiga), ibunya datang lagi dan kebetulan Juraij sedang solat. Ibunya memanggil: “Juraij....... Juraij.” Juraij ragu lagi: “Tuhanku, ibuku atau solatku?” Dia masih juga mengutamakan solatnya.
    Ibunya yang semakin kecewa itu berkata: “Ya Allah, janganlah matikan Juraij itu sebelum dia melihat wajah wanita-wanita penzina.”

        Rupanya kaum Bani Israil sedang sibuk memperkatakan Juraij kerana hebatnya beribadat dan mereka merasa cemburu melihatnya. Seorang wanita jahat dan pandai menggoda lelaki berhias kemudian berkata kepada mereka: “Kalau kamu mahu biar aku goda dan aku fitnah dia.”

        Wanita itu pergi ke tempat peribadatan Juraij dan cuba menggodanya tetapi Juraij tidak terganggu kekhusukannya. Kerana kecewa, wanita itu pergi menjumpai seorang penggembala yang tidak berapa jauh dari surau Juraij. Lelaki itu menyambutnya dengan baik dan terjadilah perzinaan dan akhirnya wanita itu hamil. Setelah melahirkan anak, wanita itu mendakwa bahawa anak itu dari Juraij. Sebab itu masyarakat kampungnya pergi mendatangi Juraij. Mereka memukulinya dan menghancurkan tempat peribadatannya. Juraij merasa hairan dan berkata: “Ada apa ini?”  Mereka menjawab: “Engkau telah berzina dengan wanita liar yang bernama ini dan dia telah melahirkan anak dari benihmu sendiri.”

        Juraij berkata: “Di mana anak itu?” Mereka membawa anak itu ke hadapan Juraij. Juraij meminta kebenaran dari mereka untuk mengerjakan solat sunat dua rakaat. Selesai mengerjakan solat, Juraij mendekati anak itu. Dia memperhatikannya, lalu menekan perutnya dan berkata: “Wahai bayi, siapa ayahmu?” Bayi yang baru lahir itu menjawab: “Ayahku si Polan, seorang pengembala.”Mereka  semua tercengang, lalu mencium tangan Juraij, memeluk tubuhnya dan meminta maaf kepadanya sambil berkata: “Biarlah tempat peribadatanmu ini akan kami bina semula dan akan kami buat dari bahan emas.”

    Juraij berkata: “Tidak, binalah semula dari tanah.” Mereka pun membangunnya semula dari tanah.

        Ketika seorang bayi menyusu kepada ibunya, tiba-tiba lalu di hadapan mereka seorang lelaki cantik dan menunggang binatang yang cantik. Ibunya tertarik melihatnya dan berkata: “Ya Allah, jadikanlah anakku ini nanti seperti lelaki itu.” Tiba-tiba anak itu melepaskan puting ibunya, lalu melihat lelaki yang berjalan itu dan berkata: “Ya Allah, jangan jadikan aku seperti dia.”

        Kemudian anak itu menetek lagi kepada ibunya. Saya masih terbayang bagaimana Rasulullah SAW memperagakan keadaan bayi yang sedang menetek itu (kata yang meriwayatkan hadis ini). Baginda memasukkan telunjuk tangannya ke mulutnya yang mulia itu kemudian menghisapnya seperti bayi yang sedang menyusu. Kemudian Baginda Rasul bersabda: “Tidak lama kemudian lalu di hadapan mereka anak dara dalam keadaan pucat dan kepenatan kerana dikejar orang ramai dari belakang. Orang ramai yang mengejarnya itu berteriak-teriak: “Wanita penzina.... pencuri.” Dalam keadaan sesak nafas dan kesakitan, wanita itu hanya berkata: “Cukuplah Allah yang mengetahuinya dan Dialah sebaik-baik tempat berserah.”

        Melihat yang demikian ibu yang menyusukan itu berkata: “Ya Allah, jangan jadikan nanti anakku ini seperti dia.” Bayi itu melepaskan susu ibunya, lalu memandang kepada wanita yang dikejar-kejar itu kemudian berkata: “Ya Allah, jadikanlah aku seperti dia.” Di sana ada lagi hadis yang lebih lengkap ceritanya.

        Ibunya merasa hairan dan berkata: “Tadi lalu seorang lelaki yang cukup hebat dan menarik kemudian ibu doakan supaya engkau dijadikan seperti dia malah engkau menjawab: “Ya  Allah, jangan jadikan aku seperti dia.” Tidak lama kemudian menyusul wanita malang yang dikejar-kejar orang, dipukuli dan dituduh mencuri dan berzina, kemudian ibu doakan supaya engkau jangan dijadikan seperti dia tetapi malah engkau berkata: “Ya Allah, jadikanlah aku seperti dia.” Ibu ingin tahu mengapa engkau menjawab seperti itu ?” Bayi itu menjawab: “Lelaki yang kelihatan hebat dan bergaya itu tadi sebenarnya orang jahat, maka aku pun berdoa kepada Allah supaya jangan dijadikan seperti dia. Sedangkan wanita ini, yang mereka menuduhnya mencuri dan berzina, sebenarnya dia tidak ada mencuri dan berzina. Dia sebenarnya cukup mulia di sisi Allah dan aku pun memohon dijadikan seperti dia.”

    Dari sumber yang lain, dari Ibnu Abbas r.a., dari Nabi SAW, bersabda:
    “Ada empat orang yang pandai bercakap semasa kecil, iaitu anak Masyitah, zaman Firaun, anak yang menjadi saksi Nabi Yusuf (bersama Zulaikha) sahabat Juraij (yang dituduh anaknya) dan Isa bin Maryam.”


    Pendapat yang paling masyur ade 3 bayi..namun ade lagi pendapat-pendapat lain lagi,antaranya dalam kisah (ashabul ukhdud) dirakamkan Allah kisahnya dalam Surah Buruj-Maka adanya orang berjejal-jejal (berbaris-baris) dorong mendorong yang masuk di dalam parit api... itu, sehingga tiba seorang wanita yang menggandong(membawa) bayinya yang masih menyusu, ketika bayinya diangkat oleh pengikut-pengikut raja untuk dimasukkan kedalam parit berapi itu, wanita itu hampir menurut mereka berganti agama karena sangat belas kasihan pada anaknya yang masih kecil itu, tiba-tiba anak bayi itu berbicara dengan suara lantang: "Sabarlah hai ibuku karena kau sedang mempertahankan yang hak.
    (H.R. Ahmad, Muslim dan Annasa'i)
     
    wallahualam 
    sumber :Terjemahan Sahih Bukhari
    http://www.islamic-world.net/youth/ashabul_ukhdud.htm

    Sunday, July 3, 2011

    KENALI Syeikh Said Hawwa



    Syaikh Sa’id bin Muhammad Daib Hawwa lahir di kota Hamah, Syria, tahun 1935. Ia berusia 2 tahun ketika ibunya meninggal dunia. Ia pindah ke rumah neneknya di bawah asuhan ayahnya, seorang pejuang berani yang berjihad melawan perancis. Pada masa mudanya berkembang pemikiran sosialis,Nasional, Ba’ats, dan Ikhwanul Muslimin. Allah memberikan kebaikan untuknya dengan bergabung ke dalam Jama’ah Ikhwanul Muslimin, tahun 1952, saat ia masih pelajar SMU.

    Meninggal dunia pada hari kamis tanggal 9 mac 1989 di rumah sakit Amman, Jordan.Jenazah Said Hawwa disembahyangkan di Masjid al-Fayha’, al-Syimisyani selepas solat Jumaat. Jenazah beliau disembahyangkan dengan diimami oleh anak sulungnya Muhammad.
    Ingin saya kongsikan bersama sahabat-sahabat bagaimana kehidupan Ummu Muhammad (zaujah kepada As-Syeikh Sa'id Hawwa) sepanjang bergelar isteri kepada seorang pejuang..

    Artikel ini diterbitkan hasil pertemuan sekumpulan Muslimat Malaysia bersama Ummu Muhammad pada tahun 2000.

    BAGAIMANAKAH KEHIDUPAN SYEIKH SA'ID HAWWA SECARA TERPERINCI?
    Syeikh Rahimahullah amat sibuk dengan urusan dakwah sejak sebelum berkahwin lagi.Oleh itu,selepas berkahwin beliau berusaha meluangkan masanya untuk bersama anak-anaknya dan berbincang dalam pelbagai isu serta mendidik mereka dalam urusan agama dan kemasyarakatan.
    Anak-anaknya masih kecil ketika beliau dipenjarakan selama 5 tahun pada 1973 hingga 1978.Lalu saya memikul tanggungjawab mendidik anak-anak dan ketika itu dikurniakan 4 orang anak,3 lelaki dan seorang perempuan-Muhammad,Ahmad,Mu'az,dan Fathimah,Alhamdulillah.

    Sesungguhnya Allah mengurniakan bantuan kepada saya sehingga mampu memberikan didikan agama buat anak-anak.Justeru,apabila beliau keluar dari penjara maka beliau mendapati anak-anaknya telah membesar di bawah tarbiyah yang baik.

    Setiap pagi,beliau akan meluangkan masa bersama anak2 dan kadangkala sekitar pukul 9 ke 10 malam.Manakala waktu selebihnya adalah untuk urusan dakwah,menulis dan mengarang.Saya akan membantunya dalam beberapa aspek: Jika dia mengarang maka saya akan menaipkan untuknya dan Alhamdulillah kami mampu menghasilkan beberapa kitab.Beliau juga tidak pernah mengabaikan aspek tarbiyah anak-anaknya bahkan memperuntukkan satu hari setiap minggu untuk berkelah dan sepanjang perkelahan tersebut beliau akan mengadakan perbincangan dan sebagainya dengan anak-anak.Kebiasaannya kami berkelah pada hari Khamis manakala hari Jumaat kami akan berada di rumah.

    Hakikatnya sesiapa yang mengatur waktunya , pasti dia akan mendapat faedah yang banyak dari aturan tersebut.


    BAGAIMANA PERASAAN UMMU MUHAMMAD KETIKA SYEIKH RAHIMAHULLAH DITANGKAP DAN DIPENJARAKAN?

    Ketika itu,harapan dan pergantungan saya hanyalah pada Allah dan saya tidak sekalipun hilang kawalan diri. Harapan saya agar beliau segera keluar dari penjara dan boleh menyambung semula kerja-kerja dakwah beliau. Saya tetap meneruskan pendidikan terhadap anak-anak sebagaimana biasa dan menggunakan pelbagai wasilah pendidikan seperti kaset-kaset Al-Quran dan kisah-kisah Agama.

    Mereka mula menghafaz Al-Quran ketika berusia 5 tahun dan kini,tiga daripada mereka telah pun Hafiz AL-Quran malah mempraktikkan isi kandungannya,Alhamdulillah.Selepas 2 bulan beliau keluar dari penjara ,adiknya Mahmud , seorang pemuda soleh, melihat beliau di dalam mimpi dibunuh dan mati syahid.

    BAGAIMANAKAH BENTUK KEHIDUPAN UMMU MUHAMMAD DAN SYEIKH RAHIMAHULLAH SEBAGAI PASANGAN SUAMI ISTERI?

    Kami sama2 memanfaatkan masa dan menunaikan haknya dan tidak wujud sebarang pembaziran.

    Contohnya,jika kamu keletihan,jangan kamu berehat terus,sebaliknya lakukan sesuatu yang menyenangkan dan tidak meletihkan seperti sambil kamu duduk, kamu menulis sesuatu yang berfaedah. Atau letakkan anak kamu di sisi dan kamu ajari mereka sesuatu.Jika dikunjungi tetamu,segerakan penyediaan hidangan mereka. Ataupun jika kamu dikunjungi tetamu secara mengejut, bersedia menyambut mereka. Kesimpulannya, kamu perlu berusaha memanfaatkan waktu.

    Kami akan membaca Al-Quran selepas solat Subuh dan kemudian meluangkan masa untuk penulisan selama 2 jam tetapi ini kebiasaannya pada waktu cuti. Jika waktu persekolahan, kami akan menulis sekembalinya dari sekolah jika tiada tetamu yang berkunjung. Jika beliau bekerja sendirian, sibuk dengan membaca kitab-kitab lama, saya akan menjalankan kerja-kerja asas rumah dan mengajar anak-anak.Beliau sentiasa meluangkan masa menziarahi kaum kerabatnya pada hari Jumaat. Inilah rutin kami semenjak kami mendirikan rumahtangga.

    Pernah sekali saya mimpikan beliau ketika beliau masih dalam bilik kecil dan sempit di dalam penjara. Dalam mimpi itu seolah-olah saya berdiri di hadapan bilik kurungan tersebut dan pintunya terbuka. Saya melihat cahaya memancar dari bilik tersebut dan timbul ketenangan di hati saya bahawa Al-Quran yang dihafaznya menjadi pembantunya. Beliau dikurung di situ selama 9 bulan dan selama tempoh itu beliau tekun mengulangkaji al-Quran. Tidak berapa lama selepas itu beliau dikeluarkan ke penjara yang lebih besar yang dihuni oleh orang lain.
    Selepas 5 tahun beliau dibebaskan dan ramai yang tidak percayakan peristiwa tersebut melainkan setelah melihatnya dengan mata mereka sendiri. Mereka semua meraikan pembebasan Syeikh Rahimahullah di rumah keluarganya.

    http://www.facebook.com/home.php#!/notes/amir-aizat-al-hafiz/cinta-syed-hawwa/176219809103117 

    ADE APE DENGAN CINTAA??~~sharing is caring

    copied from : WeLove Islam http://www.facebook.com/home.php#!/TAC6326
    Satu penantian mencari pasangan jiwa, cukup menguji kesabaran dan keimanan didalam dada.. kerana manusia itu menanti hadir sebahagian jiwanya.

    Kekadang terasa gelisah membasahi jiwa, adakalanya hati berlumuran dengan kecewa. Ada juga kegembiraan mulai terasa, tidak kurang juga ada bahagia telah meliputi kehidupannya..

    Dalam mencari cinta manusia, janganlah terlalu mengharap pada si dia, kerana dia tetap seorang manusia. Sedangkan kita sendiri tak mampu menilai hati kita, inikan pula untuk mengetahui sepenuh isi hatinya.

    Maka, serahkan pada Allah Ta'ala sebagai penentunya, disamping ikhtiar dan usaha pembuka wadahnya, sebagai tanda seorang hamba kepada Pencipta.. Dia maha mengetahui apa yang terbaik akan sesuatu perkara, maka bergantung haraplah kepadaNya sepenuh jiwa, kerana kita sendiri adakalanya keliru dalam menentukan keinginan jiwa.

    Allah itu maha sempurna dan berkuasa, dan manusia itu ciptaanNya yg sempurna.. Bukannya bererti sempurna manusia pada sifat dan sikapnya, kerana disebaliknya pasti ada kelebihan dan kekurangan yg berbeza2. Yang dinamakan makhluk sempurna untuk membuktikan kebesaranNya, sebagai satu tanda untuk kita mensyukuriNya setiap masa..~

    Tiada siapa tidak mahu merasai cinta, kerana cinta itu fitrah naluri seorang manusia. Jika tanpanya akan terasa satu kekurangan di jiwa, mencari dan gelisah kerana terasa ada yang tidak kena.. itulah yang dinamakan cinta seorang manusia,

    " dan bahawasanya Dialah yang menciptakan berpasang-pasangan lelaki dan perempuan,"[An-Najm ayat 45]

    "Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." [Ar-Ruum ayat 21]

    Namun begitu, cinta manusia itu bukanlah segala-galanya, kerana cinta yang utama adalah cinta Allah dan RasulNya.. Cinta manusia hanya sebagai pelengkap jiwa dan kehidupan dunia, tetapi cintaNya adalah untuk kesempurnaan bagi segala-galanya...~

    Maka, janganlah terlalu gelisah jika tiada cinta manusia, namun teruskan memohon kepadaNya agar dikurniakan cinta sejati dari manusia, semoga dengannya mendekatkan lagi jiwa kepada Yang Maha Esa.

    Cinta yang benar-benar tulus dan ikhlas sepatutnya menjadikan pemiliknya bertambah matang, beriman dan berperibadi mulia. Jika yang sebaliknya berlaku, ia menjadi tanda bahawa itu bukan cinta sejati yang anda cari-cari.

    Biarlah hati tertarik pada agamanya, kerana agama itu yang membawa jiwa manusia kearah bahagia.. Tetapi ada yang mencintai kerana rupa, ada juga kerana harta mahupun keturunan mulia.. Tidak salah untuk mencintai itu semua, tetapi sedarilah hakikat, kecantikan itu akan pudar dimakan usia, harta pula akan berkurangan sentiasa kerana selalu diguna, berketurunan mulia bukanlah bererti mulia akan segala-galanya..

    Menjadi kebimbangan bila cantik mulai pudar, harta semakin berkurangan didunia, dan keturunan itu semakin dipinggirkan oleh manusia, semakin itulah berkurang dan hilangnya cinta dan kasih sayang kita kepada si dia...~

    Ingatlah hakikat, jika tiada agama, tidak berfaedah akan kecantikan rupa, tidak bernilai akan kekayaan harta, tidak berguna walaupun berketurunan mulia.

    Biarlah hati bersatu dengan hati si dia kerana agama, moga nafsu dunia mudah dirantai disepanjang kehidupan dunia.

    "Dinikahi wanita itu kerana 4 perkara ini…kerana kekayaannya, kerana kedudukannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya.. maka pilihlah kerana agamanya kerana akan beruntunglah kedua2 tanganmu…”

    (Riwayat Bukhari dan Muslim)

    Ibnu Hajar dalam kitabnya fathul bari menaqalkan hadis Abdullah bin Amru kata nabi SAW: “Janganlah kamu kahwini wanita kerana kecantikan mereka,kerana kemungkinan kecantikan itu akan menghancurkan mereka sendiri.Dan janganlah kamu kahwini kerana harta mereka,kerana mungkin harta itu menyebabkan mereka melampau batasan.Tetapi kahwinilah mereka atas dasar agama.Sesungguhnya hamba yang berkulit hitam,tetapi beragama dalah lebih baik”.

    Friday, July 1, 2011

    Dr Abdullah Nasih Ulwan | Tokoh Ilmuwan Haraki Yang Bersifat Murabbi





       Dr Abdullah Nasih Ulwan dilahirkan pada tahun 1928 di Daerah Qadhi Askar yang terletak di Bandar Halb, Syria. Beliau dibesarkan di dalam keluarga yang berpegang teguh pada agama dan mementingkan akhlak Islam dalam pergaulan dan muamalat sesama manusia. Ayahnya, Syeikh Said Ulwan adalah seorang yang dikenali di kalangan masyarakat sebagai seorang ulama dan tabib yang disegani. Selain dari menyampaikan risalah Islam di seluruh pelusuk Madinah Halb, beliau juga menjadi tumpuan untuk mengubat pelbagai penyakit dengan ramuan akar kayu yang dibuat sendiri. Ketika merawat pesakit, lidahnya sentiasa membaca al Quran dan menyebut nama Allah. Syeikh Said Ulwan sentiasa mendoakan semoga anak-anaknya lahir sebagai seorang ulama ‘murabbi’ yang dapat memandu masyarakat. Allah memperkenankan doa beliau dengan lahirnya Dr Abdullah Nasih Ulwan sebagai ulama (‘murabbi’) pendidik rohani dan jasmani yang disegani di abad ini.

    Pendidikan

    Dr Abdullah Nasih Ulwan mendapat pendidikan peringkat rendah (ibtidaei) di Bandar Halib. Setelah berusia 15 tahun, Syeikh Said Ulwan menghantar beliau ke Madrasah Agama untuk mempelajari ilmu agama dengan cara yang lebih luas. Ketika itu, beliau sudah menghafal al Quran dan sudah mampu menguasai ilmu bahasa arab dengan baik. Semasa di madrasah, beliau menerima asuhan dari guru-guru yang mursyid. Beliau sangat mengkagumi Syeikh Raghib al Tabhakh, seorang ulama hadis di Bandar Halb. Beliau sangat cemerlang dalam pelajaran dan sentiasa menjadi tumpuan rujukan rakan-rakan di madrasah, beliau juga seorang yang aktif dalam persatuan dengan berkebolehan berpidato dan mengetuai skuad penerbitan yang bertanggungjawab menerbitkan sebaran ilmiah kepada masyarakat sekitar.

    Beliau dikenali sebagai seorang yang sangat berani pada kebenaran serta mempunyai kemahiran dalam pergaulan dan dakwah. Semasa usia remaja beliau sudah terkesan dengan bacaan tulisan ulama-ulama sanjungan di waktu itu seperti Dr. Syeikh Mustafa al Sibaei.

    Pada tahun 1949 beliau memperolehi sijil menengah agama yang melayakkan beliau melanjutkan pelajaran di salah sebuah pusat pengajian di Mesir dalam bidang Syariah Islamiah.

    Dr Abdullah Nasih Ulwan memasuki Universiti al Azhar pada tahun berikutnya dan memperolehi ijazah pertama dalam Fakulti Usuluddin pada tahun 1952, seterusnya beliau memperolehi takhassus pendidikan dan tarbiah pada tahun 1954. Semasa berada di Mesir beliau banyak menghadiri Majlis perbincangan ulama-ulama dan mendekati gerakan Islam.

    Dr Abdullah Nasih Ulwan memperolehi Ijazah Kedortoran dari Universiti al Sand Pakistan pada tahun 1982 dengan tesis yang bertajuk “feqh Dakwah wa al Daeiah”.

    Perkhidmatan

    Dr Abdullah Nasih Ulwan memulakan khidmat sepenuh masa sebagai pendakwah setelah pulang dari al Azhar. Beliau telah dilantik sebagai guru sebuah Kolej di Bandar Halb. Beliaulah orang yang pertama memperkenalkan mata pelajaran Tarbiah Islamiah sebagai matapelajaran asas dalam sukatan pembelajaran di Kolej berkenaan. Seterusnya matapelajaran Tarbiah Islamiah ini menjadi matapelajaran teras yang wajib diambil oleh penuntut-penuntut menengah di seluruh Syria. Beliau telah meletakkan matlamat perguruan sebagai senjata tarbiah yang sangat berkesan dalam mendidik generasi negara akan datang. Prinsip yang digunapakai ialah guru sebagai ibubapa kepada pelajar, mendidik mereka seperti mendidik anak-anak sendiri. Beliau telah meletakkan matlamat yang sangat tinggi dalam pendidikan, iaitu membawa dan membimbing pelajar ke arah mencintai Islam dan beramal dengannya serta sanggup melakukan apa sahaja untuk memenangkan Islam.

    Semasa menjadi guru di kolej berkenaan, Dr. Abdullah Nasih Ulwan telah menerima pelbagai jemputan menyampaikan kuliah dan syarahan di merata tempat, di samping menjadi pensyarah jemputan di beberapa buah Universiti di Syria. Tidak pernah mengenal penat dan letih untuk menyebarkan risalah Allah. Sepenuh masanya diberikan untuk dakwah Islamiah. Masjid-masjid di Daerah Halb sentiasa melimpah dengan orang ramai yang datang untuk mendengar kuliahnya, di mana sahaja beliau pergi menyampaikan ceramah dan kuliah pasti dibanjiri ribuan manusia. Masyarakat yang dahagakan ilmu pengetahun dan tarbiah Islamiah akan menjadikan beliau sebagai tempat rujukan.

    Dr Abdullah Nasih Ulwan turut berjuang menghapuskan fahaman jahiliyyah dalam pemikiran masyarakat dengan suluhan cahaya hidayah rabbani. Beliau telah menggunakan Masjid Umar bin Abd Aziz sebagai markaz tarbiah generasi pemuda di Syria. Kuliah yang disampaikan di masjid ini ialah Feqh, Tafsir dan Sirah. Di samping memberi kuliah pengajian, Dr. Abdullah Nasih Ulwan telah mendidik pemuda-pemuda dengan kemahiran pidato dan penulisan serta kemahiran uslub berdakwah.

    Hasil daripada tarbiah ini, lahirlah ratusan generasi muda yang berakhlak mulia dan menjadi agen penggerak dakwah Islamiah di Syria.

    Walaupun sibuk dengan tugas menyampaikan risalah Islam di merata tempat, Dr Abdullah Nasih Ulwan juga sangat dikenali di kalangan masyarakat tempatan sebagai seorang yang berbudi luhur. Menjalinkan hubungan baik sesama anggota masyarakat dan sentiasa menjalankan khidmat masyarakat apabila diperlukan. Beliau juga mempunyai hubungan yang sangat erat dengan ulama-ulama Syria serta menganggotai Majlis Ulama Syria. Beliau sangat dihormati di kalangan mereka.

    Beliau adalah seorang yang bergiat cergas dalam gerakan Islam, mengabdikan diri untuk dakwah dan ber­gabung dengan lkhwanul Muslimin. Beliau berhubung erat dengan Asy-Syahid Abdul Qadir `Audah, Sayyid Qutb dan Al-Ustaz Abdul Badi' Shaqar (Rahimahumullah Jami'an).

    Sesiapa sahaja yang menelusuri denai dakwah Islamiah pasti akan diuji oleh Allah, ujian untuk membuktikan kebenaran dakwah yang di bawa serta menambahkan keyakinan dan pergantungan yang utuh hanya kepada Allah. Allahlah yang berhak memberi nusrah kepada sesiapa yang dikehendaki. Dr Abdullah Nasih Ulwan juga menerima ujian ini, sehingga memaksa beliau meninggalkan Syria pada tahun 1979 menuju ke Jordan. Semasa di Jordan beliau terus menjalankan peranan sebagai daei. Menyampaikan kuliah dan syarahan di merata tempat. Menerima undangan di masjid-masjid, perayaan hari kebesaran Islam dan ceramah umum.

    Beliau meninggalkan Jordan pada tahun 1980 setelah mendapat tawaran sebagai pensyarah di Fakulti Pengajian Islam Universiti Malik Abd Aziz, Jeddah, Saudi. Beliau menjadi pensyarah di universiti berkenaan sehinggalah beliau bertemu dengan Allah (wafat).

    Akhlak dan Peribadi

    Dr Abdullah Nasih Ulwan disenangi oleh semua pihak kecuali mereka yang memusuhi Islam. Beliau menjalinkan hubungan yang baik dengan sesiapa sahaja.

    Beliau adalah seorang yang sangat berani menyatakan kebenaran, tidak takut atau gentar kepada sesiapa pun dalam menyatakan kebenaran sekalipun kepada pemerintah. Beliau telah meletakkan amanah dalam dakwah adalah amalan yang wajib kepada umat Islam. Semasa di Syria, beliau telah menegur beberapa sistem yang diamalkan oleh pemerintah di waktu itu dan sentiasa menyeru supaya kembali kepada sistem islam, kerana Islam adalah penyelamat. Keadilan Islam adalah rahmat kepada ummah.

    Keluhuran pekerti kesan didikan Islam yang meresap dalam jiwa beliau telah meletakkan beliau sangat disanjungi oleh ulama dan masyarakat. Rumahnya sentiasa dikunjungi oleh orang ramai. Sahabat karib beliau, Dr. Muhammad Walid menyatakan, Dr Abdullah Nasih Ulwan adalah seorang yang sangat peramah, murah untuk memberi senyuman kepada sesiapa sahaja, pertuturannya sangat mudah difahami, percakannya sentiasa disulami nasihat dan peringatan, beliau juga seorang yang tegas dengan prinsip asas Islam.

    Dr Abdullah Nasih Ulwan juga seorang yang sangat benci kepada perpecahan dan munculnya berbilang-bilang jamaah dalam negara Islam. Menyeru kepada perpaduan dan kesatuan atas nama Islam untuk membina kekuatan umat Islam yang semakin pudar. Beliau berpendapat bahawa pepecahan umat Islam perlu dimuhasabah semula oleh setiap lapisan umat Islam. Apabila berbincang mengenai perpaduan dan kesatuan umat Islam, airmatanya pasti tumpah menandakan beliau adalah seorang yang sangat cintakan kesatuan umat Islam.

    Dalam persahabatan, beliau menjalinkan hubungan dengan sesiapa sahaja serta sentiasa menziarahi teman-teman. Bertanyakan khabar serta mementingkan ikatan ukhuwwah Islamiah yang terjalin. Menghulurkan bantuan dan pertolongan sekalipun terpaksa bersusah payah untuknya.

    Penulisan

    Dr Abdullah Nasih Ulwan sangat gemar kepada penulisan, kertas dan pena sentiasa bersama walau di mana beliau berada. Walaupun sibuk dengan kuliah, nadwah dan syarahan, beliau tetap memperuntukan masa untuk penulisan. Beliau telah menghasilkan hampir lima puluh buah kitab yang membincangkan pelbagai tajuk.

    Di antara kitab karangan beliau yang masyhur ialah:

    1. Pendidikan anak-anak di dalam Islam (2 jilid).
    2. Hukum zakat menurut empat mazhab.
    3. Madrasah Duat.
    4. Takaful Ijtimaei dalam Islam.
    5. Insurans Menurut pandangan Islam.
    6. Pemuda Islam dalam menghadapi serangan musuh.
    7. Menolak keraguan yang didatangkan musuh.

    Beliau juga banyak menulis kitab mengenai tarbiah Islamiah, kitabnya yang berkaiatan dengan tarbiah Islamiah sangat menyentuh jiwa pembaca. Ini kerana tulisan yang terbit dari hati, insyaallah akan jatuh ke hati. Di antaranya ialah:

    1. Kepada Pewaris Anbiya.
    2. Thaqafah Daeiah.
    3. Ruhaniah Daeiah.
    4. Kisah Hidayah (2 jilid)
    5. Sifat Jiwa dan diri Daei.

    Beliau telah meninggalkan sebanyak 43 karangan untuk umat Islam.

    Menerima Rawatan dan Tekun Menulis Dalam Keadaan Sakit

    Setelah pulang dari menghadiri Nadwah di Pakistan, beliau telah mengadu sakit di bahagian dada kepada salah seorang doktor perubatan di Universiti Malik Abdul Aziz. Doktor telah mengesahkan beliau mengalami penyakit di bahagian hati dan paru-paru. Beliau dimasukkan ke Hospital untuk mendapat rawatan pakar. Beliau mendapat rawatan dalam masa yang agak lama di hospital ini. Beliau meminta izin untuk keluar dari hospital bagi menunaikan temu janji yang terpaksa dibatalkan semasa berada di hospital. Walaupun dalam keadaan sakit, tugas menyampaikan risalah Islam tetap diteruskan dengan bertenaga. Kesakitan pada paru-paru dan hati tidak menghalang beliau dari terus aktif menyampaikan kuliah di Universiti dan majlis-majlis nadwah dan seminar. Melupai kesakitan yang dialami demi islam tercinta.

    Beliau dimasukkan kali kedua ke hospital yang sama setelah kesakitan yang dialaminya semakin kronik. Semasa dirawat di hospital beliau banyak menulis bahan ilmiah sebagai ganti memberi kuliah di luar di samping minat membaca kitab-kitab tetap diteruskan.

    Pakar-pakar perubatan dan sahabat handai menasihati beliau supaya berhenti membaca dan menulis kerana ianya akan menjejaskan rawatan dan menambahkan kesakitan yang dialami, tetapi Dr Abdullah Nasih Ulwan hanya tersenyum dan berterima kasih atas keprihatinan mereka serta menyatakan, selagi tangan, mata dan nadinya masih berdenyut selagi itulah sumbangan kepada dakwah Islamiah wajib diteruskan. Selagi tangannya mampu memegang pena selagi itulah beliau akan terus menulis. Sehinggalah pada keadaan beliau tidak dapat bangun, beliau meletakkan bantal di atas perut untuk menulis dan membaca. Keadaan ini berterusan sehinggalah beliau bertemu Allah.

    Wafatnya

    Dr Abdullah Nasih Ulwan meninggal dunia pada hari Sabtu jam 9.30 pagi 5hb Muharram 1408 Hijrah bersamaan 29hb Ogos 1987 di Hospital Universiti Malik Abdul Aziz Jeddah, Saudi dalam usia 59 tahun. Jenazahnya di bawa ke Masjidil Haram untuk disembahyang dan dikebumikan di Makkah. Solat jenazahnya dihadiri oleh ulama-ulama di seluruh pelusuk dunia. Pemergiannya diiringi oleh umat Islam seluruh dunia. Dunia kehilangan ulama murabbi yang benar-benar ikhlas dalam perjuangan menegakkan Islam. Beliau telah menyerahkan jiwa raga untuk Islam dengan pengorbanan dan jihad yang sangat besar.

    Walaupun beliau sudah pergi menemui Allah tetapi dakwahnya tetap berterusan melalui buku dan kitab yang dihasilkan. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya, mengampunkan segala kesalahan yang dilakukan dan memberikan kekuatan kepada generasi yang memikul amanah dakwah Islamiah selepasnya. Amin.

    Rujukan:
    Muqaddimah Silsilah Madrasah Du’at (Jilid 1) dan rujukan lainnya.


    http://tamanulama.blogspot.com/2008/01/dr-abdullah-nasih-ulwan-selagi-nadi.html