"Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) ALLAH (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya" surah An-Nisa' :59

Friday, June 24, 2011

JAGALAH HATIMU..supaya cahayamu tidak berkurangan..


       Berfikir  sejenak bagaimanakah idea perlu  disampaikan..dan akhirnya ia terjawab dalam muhadharah Syeikh Hussein Al- Ashry pagi semalam..Syeikh memberi perumpamaan, ada seorang perempuan yang rumahnya bersebelahan dengan Menteri Besar,tentunya perempuan itu akan usaha untuk menjaga  adap dan perlakuannya supaya dirinya tidak menimbulkan masalah dan kontrovesi  berbeza dengan orang yang rumahnya jauh dari Menteri Besar,tentunya dia bebas melakukan apa-apa sahaja.. Begitulah dalam kehidupan kita, ada orang yang pada dirinya bila melakukan maksiat, baginya itu adalah perkara biasa serta  tiada rasa bersalah dalam diri..  dia tidak merasakan Allah sentiasa bersamanya dan sebenarnya  dia telah jauh dari Allah SWT , berbeza dengan seseorang yang apabila mula mahu melakukan perkara dilarang agama ,dia rasa bersalah serta merasakan  dirinya sedang diawasi dan diperhati..dan bersyukurlah kerana Allah berada hampir dengan kita dan masih sayangkan kita daripada melakukan maksiat terhadap Allah.

      Syeikh Hussain meneruskan lagi tazkirahnya..dalam diri manusia ada 2 elemen penting iaitu jasad yang diciptakan dari tanah dan ruh diciptakan dari langit. Orang yang banyak melakukan maksiat adalah orang yang banyak memberi makan pada jasadnya maka dengan ini, seseorang akan terdorong cintakan dunia lebih dari akhirat serta jauh dari Allah  berbeza dengan orang yang banyak memberi ruhnya  makan dengan tarbiyah ruhiyyah seperti qiamullail ,mambaca al-Quran dan melakukan perkara yang baik, maka hatinya terdorong untuk mendapat ganjaran akhirat  dan insyallah dirinya hampir dengan Allah.
Syeikh Hussain memperdengarkan ayat :35 surah An-Nur

35. Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus[1039], yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya)[1040], yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.
[1039]. Yang dimaksud lubang yang tidak tembus (misykat) ialah suatu lobang di dinding rumah yang tidak tembus sampai kesebelahnya, biasanya digunakan untuk tempat lampu, atau barang-barang lain.

[1040]. Maksudnya: pohon zaitun itu tumbuh di puncak bukit ia dapat sinar matahari baik di waktu matahari terbit maupun di waktu matahari akan terbenam, sehingga pohonnya subur dan buahnya menghasilkan minyak yang baik.
       Allah swt memberi cahaya keimanan kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki. Apabila sesorang melakukan kebaikan maka bertambahlah cahaya  kebaikan padanya.Syeikh memberi contoh, ada sebiji  lampu  .. semakin kita dekat dengan lampu semakin terang cahaya yang kita dapat,tapi semakin  jauh kita dengan lampu, maka semakin sedikit cahaya yang kita dapat.

      Kesimpulan daripada tazkirah Syeikh Hussain tadi , saya meyeru sahabat-sahabat untuk sama –sama kita menambah amalan  seharian kita dengan ibadah-ibadah sunat dan amalan –amalan yang dapat memperbesarkan ruh kita,menambahkan cahaya keimanan kita  serta menguatkan jiwa kita daripada melakukan perkara yang mengundang  titik hitam dalam hati . Semoga kita semua dipelihara kehidupan kita oleh Allah SWT di dunia dan akhirat..ammeen
~apa yang baik kita ambil..yang buruk kita tolak ketepi..~

No comments:

Post a Comment