"Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) ALLAH (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya" surah An-Nisa' :59

Wednesday, June 29, 2011

PERBETULKAN NIATMU AGAR IA MENJADI SATU IBADAH


Niat adalah satu perkara amat penting dalam melakukan sesuatu tindakan. Niat akan memandu arah tujuan kita yang sebenar. Oleh itu ,jika kita lihat dalam Matan Arbai’en Imam Nawawi (Hadis 40) meletakkan matan hadis yang pertama adalah niat.

Dari Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khattab radiallahuanhu, dia berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya setiap  perbuatan bergantung pada  niatnya.  Dan  sesungguhnya  setiap  orang  (akan dibalas)berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya karana (ingin mendapatkan keredhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keredhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya karena dunia yang dikehendakinya atau karana wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan.  (Riwayat dua imam hadits, Abu Abdullah Muhammad bin Isma’il bin Ibrahim bin Al Mughirah bin Bardizbah Al Bukhori dan Abu Al Husain, Muslim bin Al Hajjaj bin Muslim Al Qusyairi An Naishaburi dan kedua kita Shahihnya yang merupakan kitab yang paling shahih yang pernah dikarang) .

Niat juga dapat membezakan sesuatu pekerjaan antara ibadat dan adat. Mengapa saya katakan sedemikian??  Saya nyatakan contoh, tugasan membuang sampah yang  kita lakukan setiap hari, jika kita lakukan tugasan tersebut secara kebiasaan tanpa apa-apa niat ,maka ia akan jadi satu adat kebiasaan yang tidak mempunyai apa-apa nilai. Namun, jika kita sertakan tugasan tersebut dengan niat kerana Allah untuk menjaga kebersihan dan sebagainya, kita akan memperoleh pahala dan ia akan menjadi satu ibadah, maka dengan niat kerana Allah itu akan membezakan antara ibadat dan adat.

Justeru itu,  peranan niat dalam kehidupan seseorang itu amat penting. Mengarahkan niat untuk melakukan sesuatu pekerjaan kerana Allah amat sukar sekali, namun kita perlulah mendidik jiwa untuk sentiasa ingat pada Allah SWT. Saya masih ingat lagi sewaktu saya menyertai proram SOUL POWER, kami di ajar untuk selalu meminta izin dari Allah atas segala pekerjaan yang bakal kita lakukan, ya, pelik bukan ayat ini, namun ia memang benar kerana kita berada di atas dunia ini adalah pinjaman sementara dari Allah S.W.T. Jadi, besyukurlah atas segala nikmat yang Allah berikan kepada kita walaupun kita sebenarnya kadang-kadang tidak mengiktiraf Allah Pemberi segala nikmat,kita kadang-kadang menyandarkan nikmat yang kita dapat atas usaha kita,kita sandarkan atas kepandaian kita dan sebagainya. Sedarlah sahabat-sahabat ..semuanya adalah dengan izin Allah,rahmat dan rezeki dari- Nya.

~salam isra’mikraj~
~salam ukhuwah sekencang dakwah~

No comments:

Post a Comment