"Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) ALLAH (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya" surah An-Nisa' :59

Friday, June 10, 2011

Mengapa Baitul Maqdis(PALESTIN) jadi pilihan??



Saya menjadi begitu takjub untuk mengupas isu ini, kerana setelah  buku di baca dan di kaji antaranyanya  buku PERANG ARMEGEDDON, kisah-kisah Nabi Ibrahim a.s,Nabi  Ishak a.s, Nabi Yaakub a.s, Nabi Yusuf a.s, Nabi Sulaiman a.s. dan bagaimana kaum yahudi dan nasrani wujud. Bukan itu sahaja , video bersiri THE ARRIVALS dan The Devine Book ditatapi sebagai fakta penguat hujah, seterusnya kupasan demi kupasan dari muhadharah Syeikh Hussien Al-Ashry dalam Kitab ITQAN ULUM QURAN oleh pengarang Imam Jalaluddin As-Suyuti, maka saya ingin berkongsi ilmu bersama sahabat-sahabat  mengapa Baitul Maqdis (Masjidil Aqsa) menjadi pilihan yahudi dan nasrani sekarang untuk ditakluki??
Di dalam Al-Quran surah Israa’ ayat 1 disebut :  

1. Maha suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsha yang telah Kami berkahi sekelilingnya [847] agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha mendengar lagi Maha mengetahui.
[847] Maksudnya: Al Masjidil Aqsha dan daerah-daerah sekitarnya dapat berkat dari Allah dengan diturunkan nabi-nabi di negeri itu dan kesuburan tanahnya.

BAGAIMANA WUJUD BAITUL MAQDIS

Sebelum kita pergi lebih jauh, saya akan ceritakan ringkasan dari kisah Nabi Ishak  a.s. yang saya ambil dari قصص الأنبياء  karangan Syeikh Hassan Ayyub,  Nabi Ishak adalah anak kepada Nabi Ibrahim a.s. yang beribukan Siti Sarah  dan adik kepada Nabi Ismail a.s. yang beribukan Siti Hajar. Firman Allah S.W.T :
 
112. dan Kami beri Dia kabar gembira dengan (kelahiran) Ishaq seorang Nabi yang Termasuk orang-orang yang saleh. 113. Kami limpahkan keberkatan atasnya dan atas Ishaq. dan diantara anak cucunya ada yang berbuat baik dan ada (pula) yang zalim terhadap dirinya sendiri dengan nyata.
 Surah Assaffat: 112 dan 113. 

Nabi Ishak berkahwin dengan Rafqan binti Bitawaiil dan telah dikurniakan anak kembar iaitu )عيص( I’ish yang menjadi bapa kaum Rum dan Yaakub bapa Bani Israel. Nabi Ishak sangat sayang kepada I’ish manakala Rafqan sangat sayang kepada Yaakub.Setelah semakin tua, penglihatan Nabi Ishak semakin kabur. Pada suatu hari, Nabi Ishak meminta anaknya I’ish untuk menghidangkan makanan untuknya dan membuat tawaran secara rahsia akan mendoakan kebaikan untuk I’ish. Tiba-tiba,rahsia itu didengari oleh Rafqan lalu Rafqan segera memberi tahu Yaakub untuk menyediakan makanan untuk ayahnya. Setelah makanan siap dan dihidangkan ,Nabi Ishak lalu mendoakan kebaikan kepada pemilik makanan tadi. 

Setelah hampir sejam berlalu, I’ish datang membawa makanan. Nabi Ishak bertanya, apakah ini anakku?? Aku telah makan dan telah mendoakan pemilik makanan tadi. I’ish merasa sangat marah dan pastinya Yaakub yang beri makanan tersebut dan mengugut untuk membunuh Yaakub setelah ayahnya mati nanti. Lalu Rafqan terus meminta izin Nabi Ishak untuk melepaskan Yaakub melarikan diri ke Hiran,Iraq. Dalam perjalanan ke sana , Yaakub berasa sangat letih dan berhenti rehat seketika dan terus tertidur. Tiba -tiba dia bermimpi ada tangga yang menghubungkan dari langit ke bumi di tempat dia  tidur dan kelihatan  para malaikat bersujud  dan Allah S.W.T berkata kepada Yaakub : “ Aku akan memberi barakah kepadamu,memperbanyakkan zuriyat mu dan menjadikan tanah ini untukmu dan semua pengikutmu”  Apabila Yaakub terjaga dan bernazar pada Allah “ Kalaulah aku selamat pulang ke keluargaku, aku akan bina di sini rumah ibadat untuk Mu Ya Allah,” Kemudian dinamakan pula tempat itu dengan ‘بيت ئيل  atau baitullah, yang mana sekarang dikenali Baitul Maqdis.

Peristiwa Isra’ Mikraj

Seterusnya, saya akan mengupaskan peristiwa Isra’ Mikraj dari rujukan Kitab Al-Rahiq Al-Makhthum (sirah Nabawiyah). Imam Ibnu Qayyim berkata : Rasulullah s.a.w. diisra’kan dengan jasadnya menurut pendapat yang sahih dari masjidil haram ke Baitu Maqdis dengan menunggang Bura’ dan ditemani malaikat Jibril a.s. Di Baitul Maqdis baginda singgah menunaikan solat bersama para nabi dengan baginda sendiri menjadi imam. Binatang bura’ ditambat di pintu masjid.
Kemudian baginda dimi’rajkan pada malam itu juga dari Baitul Maqdis ke langit dunia. Jibril meminta dari Allah agar pintu langit di buka lalu dibukakan untuknya. Di sana baginda melihat Nabi Adam, bapa semua manusia , lalu memberi salam padanya.

Kerajaan Nabi Dawud a.s. dan Nabi Sulaiman a.s. di Baitul Maqdis

78. dan (ingatlah kisah) Daud dan Sulaiman, di waktu keduanya memberikan keputusan mengenai tanaman, karena tanaman itu dirusak oleh kambing-kambing kepunyaan kaumnya. dan adalah Kami menyaksikan keputusan yang diberikan oleh mereka itu,
79. Maka Kami telah memberikan pengertian kepada Sulaiman tentang hukum (yang lebih tepat)[966] dan kepada masing-masing mereka telah Kami berikan hikmah dan ilmu dan telah Kami tundukkan gunung-gunung dan burung-burung, semua bertasbih bersama Daud. dan kamilah yang melakukannya.
80. dan telah Kami ajarkan kepada Daud membuat baju besi untuk kamu, guna memelihara kamu dalam peperanganmu; Maka hendaklah kamu bersyukur (kepada Allah).
81. dan (telah Kami tundukkan) untuk Sulaiman angin yang sangat kencang tiupannya yang berhembus dengan perintahnya ke negeri yang Kami telah memberkatinya. dan adalah Kami Maha mengetahui segala sesuatu.
[966] Menurut riwayat Ibnu Abbas bahwa sekelompok kambing telah merusak tanaman di waktu malam. Maka yang Empunya tanaman mengadukan hal ini kepada Nabi Daud a.s. Nabi Daud memutuskan bahwa kambing-kambing itu harus diserahkan kepada yang Empunya tanaman sebagai ganti tanam-tanaman yang rusak. tetapi Nabi Sulaiman a.s. memutuskan supaya kambing-kambing itu diserahkan Sementara kepada yang Empunya tanaman untuk diambil manfaatnya. dan prang yang Empunya kambing diharuskan mengganti tanaman itu dengan tanam-tanaman yang baru. apabila tanaman yang baru telah dapat diambil hasilnya, mereka yang mepunyai kambing itu boleh mengambil kambingnya kembali. putusan Nabi Sulaiman a.s. ini adalah keputusan yang tepat.
Surah Al-Anbiya :78 hingga 81 
  
12. dan Kami (tundukkan) angin bagi Sulaiman, yang perjalanannya di waktu pagi sama dengan perjalanan sebulan dan perjalanannya di waktu sore sama dengan perjalanan sebulan (pula)[1235] dan Kami alirkan cairan tembaga baginya. dan sebahagian dari jin ada yang bekerja di hadapannya (di bawah kekuasaannya) dengan izin Tuhannya. dan siapa yang menyimpang di antara mereka dari perintah Kami, Kami rasakan kepadanya azab neraka yang apinya menyala-nyala.
13. Para jin itu membuat untuk Sulaiman apa yang dikehendakiNya dari gedung-gedung yang Tinggi dan patung-patung dan piring-piring yang (besarnya) seperti kolam dan periuk yang tetap (berada di atas tungku). Bekerjalah Hai keluarga Daud untuk bersyukur (kepada Allah). dan sedikit sekali dari hamba-hambaKu yang berterima kasih.
[1235] Maksudnya bila Sulaiman Mengadakan perjalanan dari pagi sampai tengah hari Maka jarak yang ditempuhnya sama dengan jarak perjalanan unta yang cepat dalam sebulan. begitu pula bila ia Mengadakan perjalanan dari tengah hari sampai sore, Maka kecepatannya sama dengan perjalanan sebulan.
Surah As – Saba : 12 dan 13

Dalam ayat Al-Quran di atas, sejarah kisah Nabi Dawud yang mewariskan kepimpinannya yang dikurniakan Allah, kepada  Nabi Sulaiman yang mana mempunyai kuasa kepimpinan ke atas  jin, manusia ,haiwan dan  makhluk di bumi  yang mana istananya adalah di Baitul Maqdis, dari rujukan قصص الأنبياء  karangan Syeikh Hassan Ayyub .

Kesimpulan yang saya dapat buat berdasarkan kajian ilmiah ini, Baitul Maqdis mempunyai sejarah yang begitu unik terutamanya penghubung kepada langit dunia (alam ghaib), bukan itu sahaja sesiapa yang berjaya menguasai Baitul Maqdis seolah-olah berjaya menundukkan semua makhluk di muka bumi ini. Banyak lagi sejarah yang yang belum kita rungkaikan  termasuklah perang akhir zaman nanti yang bakal berlaku  dan kisah Salehuddin Al- Ayubi menakluki Palestin dan banyak lagi. Insyallah jika Allah menguniakan kelapangan waktu lagi, saya mengajak sahabat-sahabat bersama-sama mengkaji sejarah Islam kerana golongan penentang Islam berusaha mengkaji Al- Quran ,  Hadis dan sejarah umat Islam  terdahulu, namun kita pada hari ini leka dengan kehidupan seharian kita sendiri wal hal telah dijanjikan Allah Kiamat pasti akan berlaku.

 Musuh Islam berusaha mencari jalan dengan melakukan persediaan untuk menguasai dunia serta menunggu ketibaan Dajjal Laknatullah yang dianggap tuhan mereka. Mereka juga berusaha keras bagi membuktikan perancangan jahat mereka berjaya walaupun telah Allah menjanjikan kemenangan ke atas umat Islam dalam perang di akhir zaman yang bakal dipimpin Imam Mahdi dan Nabi Isa a.s. Namun usaha kita bagaimana?? Perlu kita ingat pada akhir zaman ini, adalah kita golongan yang bakal bersama berjuang bersama Imam Mahdi?? Tepuk dada, tanya iman….wallahualam



No comments:

Post a Comment